Week 10: Cambodja.. Op doorreis richting Laos

9 november 2014 - Si Phan Don (4000 Islands), Laos

Hallootjes vanuit Cambodja! Bizar hoeveel er in slechts één korte week kan gebeuren en hoeveel je kan doen. Vorige week schreef ik nog vanuit Vietnam, terwijl we op dit moment van schrijven onze doorreis door Cambodja alweer afsluiten om morgen Laos te begroeten. Denk dat jullie het al raden, maar het was dus opnieuw een super drukke week vol nieuwe geweldige indrukken!

De week begon met een schitterende driedaagse tour op de Mekong Delta. De tour begon op de Mekong rivier in Vietnam, vanwaar we de laatste dag via de rivier Cambodja zouden binnen varen. Dag 1 was al geweldig! Voordat we per boot de Mekong Delta gingen bewonderen, reden we eerst langs een van de mooiste Pagoda's van Vietnam; anders dan vele andere in Vietnam. Wat de mooie omgeving helemaal afmaakte waren de drie verschillende grote buddha beelden: de dag begon dus met een mooi stukje boeddhisme!
Na de pagoda zijn we op de boot gestapt. Gaandeweg de dag hebben we verschillende eilanden bezocht waar we vervolgens aan land kennis maakte met de lokale bevolking en speciale dingen die tot hun cultuur behoorde. Zo konden we op het eerste eiland met eigen ogen zien en proeven hoe Vietnamezen van kokosnoten verschillende lekkernijen maken. Geen straf voor een bounty liefhebber zoals ik!
Op het volgende eiland hebben we lekker geluncht en hadden we wat vrije tijd voor onszelf om te verkennen. Laat het nou nét met bakken uit de hemel vallen op dat moment (tsjah tis regenseizoen dus we hebben eigenlijk nog geen klagen deze weken), dus veel verder dan de crocodile farm zijn we niet gekomen. Desalniettemin opnieuw leuk te zien. Los van het weer was de omgeving sowieso weer schitterend!
Nadat het droog werd zijn we opnieuw in de boot gestapt. Ditmaal om op een ander eiland met de lokale bevolking 'Royal Jelly' gedronken. Dit is thee die voornamelijk bestaat uit verse honing van de Queen bees die ook vrolijk aanwezig waren. Was best lekker! En schijnt nog gezond te zijn ook. Na het drinken nog even snel hun huisdier de python begroet.. Een joekel van 17 kilo spiermassa.
Tot slot zijn we overgestapt op een longboat..een typisch Vietnamees houten schuitje waarin je knus achter elkaar zit. Met de longboat zijn we een kleinere zijtak van de Mekong Delta ingepeddeld (of njah laten peddelen dan) om de waterkokosnoten te bewonderen. Tig van die dingen hingen stuk voor stuk aan de mooie palmbomen die in het water groeien. Schitterend om doorheen te varen en tegelijkertijd het Vietnamese leven aan de Mekong te kunnen aanschouwen. Blijft bizar om te zien hoe die mensen daar aan het water leven. Ik wees op een gegeven moment uit verbazing naar een huisje aan het water (lees: een houten bouwval, zonder ramen, vieze kleding aan de lijn etc). Zegt die lieve schat van een Vietnamees achter mij al peddelend vol trots en liefde "Yes that's my house over there". Dat zijn momentjes die mij wel ff aan het denken zetten als ik denk aan mijn luxe bestaan thuis. Je schaamt je bijna de ogen uit je kop. Toen ik die lieve man z'n ogen vol trots zag kon ik niet anders dan m'n duim opsteken, maar van binnen dacht ik wel anders...
Al met al dus een hele volle eerste dag op de Mekong vol nieuwe mooie indrukken. Dag twee was niet anders! Vroeg opgestaan om vroeg in de ochtend richting de float markets te varen. Grappige was dat we beide een totaal andere verwachting hadden van de markt. Wij dachten meer aan drijvende plateaus op water waar we aan zouden meren en eventjes konden wandelen.. In plaats daarvan bleven we in onze boot en kwamen er allerlei bootjes naast ons varen met vooral vers fruit, ontbijt en koffie. Erg leuk om een keer van dichtbij te hebben gezien.
Na de float market zijn we door gevaren richting een lokale noodle maker. Hier konden we (net als de vorige dag met de kokosnoten) met eigen ogen zien hoe van rijst, noodles worden gemaakt. Tot slot zijn we aan het einde van de ochtend een grote fruittuin bezocht en vers fruit gegeten. Nieuwe fruitstukken uitgeprobeerd en verser kan natuurlijk niet! Na onze lunch hebben we afscheid genomen van de gezellige ploeg en gingen we ieder weer onze eigen route. Wat voor ons inhield dat we naar ons laatste hotel in Vietnam vertrokken, om de volgende ochtend met de fast boat richting Cambodja te varen. Op naar de stad Phnom Phen..

We gingen uiteindelijk de grens over met een overpriced visum, een slow boat ipv fast boat, en het laatste stuk in een kleine snikhete mini bus ipv aankomen in de haven waar je moet zijn met de boot (ik zeg: warm welkom in Cambodja tsss). Bij aankomst in het hotel wachtte een leuke verrassing. We waren nog geen minuut binnen of we zagen bekenden zitten! Mensen die we al ontmoet hebben 3 weken terug in Hanoi. Om het verhaal nog leuker te maken: we komen elkaar dus in bijna iedere stad wel een x tegen en hebben al vaker eenzelfde hotel geboekt onafhankelijk van elkaar. Bizar maar erg gezellig! We hebben onze spullen meteen in onze kamer afgegooid en zijn de namiddag en avond gezellig met z'n zessen op stap gegaan.

Er was in Phnom Phen namelijk een festival gaande waar wij al snel achter kwamen. Onderweg naar Phnom Phen zag ik dat alle Cambodianen drakenbootraces aan het kijken waren op tv. Eenmaal in onze tuk tuk de laatste meters richting ons hotel, zei onze chauffeur met trots dat wat we op tv zagen, slechts enkele meters van ons hotel vandaan was?! Precies in de dagen dat wij in Phnom Phen verbleven waren er drakenbootkampioenschappen waarbij heel wat landen over de wereld mee deden. Zo kan er wéér wat van mijn bucketlist af! Het stond namelijk op de to do list voor Hong Kong, maar daar waren we net een maand te laat om de échte races te aanschouwen dus daar baalde ik al van. Dus leuk om alsnog te zien van dichtbij (in een land waarvan ik niet eens wist dat het hier zo populair was).

Cambodja zelf is mooier dan ik had verwacht en voel me er gek genoeg ook gelukkig een stuk veiliger dan verwacht. De mensen op straat zijn super vrolijk, zeggen je veel gedag en zijn verder erg vriendelijk. Vinden het ook leuk om in contact te komen op een niet irritante manier: toppie! En ja natuurlijk zijn er zat skams op te noemen en wordt je vast verneukt waar je bij staat (corruptie all over the place hier. Niets is wat het lijkt) soms maar zo voelt het in ieder geval niet. Zeg altijd maar zo: als je me oplicht doe het dan maar zo goed dat ik het niet merk! Merk ik het wel.. Dan ben je de lul en treiter ik je net zo lang tot ik m'n geld terug heb (geld voor de "geweldige" boottrip in China is bijv. al onderweg terug op rekening en de volgende mail is al in de maak grrr).
Kinderen hier in Cambodja zijn geweldig lief en schattig. Vraag me niet hoe het komt.. Maar ben verliefd op die kids. Ze zijn niet verlegen, komen vaak op je af, zwaaien veel, lachen super cute etc. Je leest het al: Iris is verkocht. Tegelijkertijd voel ik een hoop frustratie wetende dat deze kids geen mooie toekomst tegemoet gaan zoals wij nu mogen beleven (er is nog een middenweg i know! Op wereldreis kunnen is het andere uiterste). Sommige kleine kids heb ik gewoon Engels mee zitten spreken terwijl ze dus niet naar school gaan niks..?! Ze hebben zoveel in hun mars en wetende dat daar niks mee gedaan kan worden en zij niet de mogelijkheden krijgen aangereikt voor een mooie toekomst zoals wij hebben, doet m'n hartje wel pijn. Daar word ik wel stil van soms.. Zou ze het liefst allemaal meenemen om die kleine rakkers wel een betere toekomst te bieden mjah... Geen beginnen aan natuurlijk. Cambodja op zichzelf is duidelijk merkbaar een stuk armer dan de vorige landen die we hebben bezocht. Sommige mensen leven zelfs nog zonder stroom, asfaltwegen zijn schaars, veel troep langs de weg etc. Weer een hele ervaring! Verder zijn de tempels/pagoda's hier het mooiste tot nu toe! Heel erg anders dan in Japan China en Vietnam tezamen. Met grote sierlijke uiteinden, veel meer details, en stukken beter onderhouden. Alleen beetje jammer dat alles dicht was vanwege het festival..

Phnom Phen als stad was leuk. Maar we weten nou niet of dit altijd zo is, of dat het festival een hoop veranderde. Dat trok namelijk een hoop extra mensen, extra shops, en veel meer gezelligheid in de straten. De tijd die wij er waren was het in ieder geval erg leuk! Verder hebben we een bezoek gebracht aan de "Choeung ek genocidal center" wat indrukwekkend was. Het is de plaats waar 35 jaar geleden de meest gruwelijke taferelen plaats vonden onder het ultra communistische regime van Khmer Rouge. In totaal zijn tussen 1975-1979 drie miljoen Cambodianen vermoord (1 op de 4?!). Op deze stek ging het om geschat 20.000 mensen en nog iedere maand worden er nieuwe resten verzameld. Bizar om daar te lopen en inderdaad resten te zien liggen in de massagraven, over kleding te lopen die op paden boven komt dwarrelen en de verhalen aan de horen. Nog iedere maand worden nieuwe resten verzameld en dat zal waarschijnlijk nog lang zo blijven. Was mentaal best een pittig dagje kan ik je zeggen, maar had het niet willen missen. Het is een groot en nog vrij recent (slechts 35 jaar gelee) onderdeel uit de Cambodjaanse geschiedenis en we zijn hier tenslotte maar 1x..

Na 2 dagen in Phnom Phen zijn we doorgereisd naar onze tweede en meteen laatste tussenstop in Cambodja: Siem Reap. Vanuit hier zijn we naar Angor Wat gegaan. Deze plek was voor mij dé reden waarom ik Cambodja mee wilde pakken in onze reis. Was erg mooi om een keer van dichtbij te bewonderen. Max kwam erachter dat zijn studiegenootje slechts 200m verderop zat in een ander hostel (bizar joh.. Hoe klein wil je de wereld hebben?) dus we besloten gezellig met z'n viertjes een tuk tuk te delen, op naar Angkor Wat. Hebben daar hele dag geslenterd in snikheet weer (33 graden) en hebben de zonsondergang meegepakt, die is daar namelijk erg mooi. Na de hele dag geslenterd te hebben zijn we een hele gezellige avond tegemoet gegaan. Cocktails zijn niet duur in Siem Reap (zo'n $3), zeker niet als je steeds de tweede gratis krijgt. 3x raden hoe deze avond is geëindigd haha. Gok alleen dat jullie dit keer verkeerd raden. Já ik was behoorlijk koekeroekoe dus dat deel raden jullie goed. Maar de avond eindigde met een dikke domper: portemonnee gestolen! Sta je daar om 3:00 in de nacht met je dronken hoofd te graaien in je broekzak zonder resultaat. Gelukkig niet veel dollars op zak.. Maar het eerste officiële "probleempje" is na 2 maanden dan toch echt een feit en ik heb weer de eer van ons tweeën. Geen leuke afsluiter dus van mijn week in Cambodja (misschien wel toepasselijk voor het land maar toch..) en van deze blog. Maar helaas horen ook die dingen soms bij een lange reis. Het is niet anders.. Ook dát is weer een ervaring rijker denk ik maar.

Ps: aantal foto's komen wat later want m'n foto camera werkt niet mee hier..

1. Meike:
    9 november 2014
    Klinkt weer erg leuk en mooi ier:) blijf met plezier je verhalen lezen! Geniet ervan en op naar het volgende land samen! Lieve knuffel
  2. Hans Leermaker:
    10 november 2014
    weer een leuk verhaal , en weer een hoop meegemaakt
  3. Cora:
    10 november 2014
    hehe, eindelijk een keer tijd gehad om alles te lezen en foto's te kijken. Superleuk! X