Week 9: onze duikweek in Nha Trang

2 november 2014 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Lief Nederlands thuisfront,

Week 9 alweer pfoeh wat ging deze week weer snel. Komt omdat dit voor mij een van de leukste weken was in deze reeks tot nog toe. En dat terwijl het misschien wel de meest sportieve week was?! Die verandering bij mij moet toch niet gekker gaan worden?! Geen zorgen... Ben nog altijd dezelfde en lag naast de intensieve uren lekker op m'n luie gat te chillen aan het strand (zo kennen jullie me weer toch?). Het was juist die combi tussen enerzijds intensief bezig zijn met m'n duikbrevet wat al heeeel lang op m'n lijstje stond, en anderzijds lekker bijbruinen op super mooie witte stranden met palmbomen vol kokosnoten (moest nog uitkijken dat die krengen niet op je hoofd vielen ook!). Die heerlijke combi zorgde ervoor dat Ieriepierie met een dikke big smile door Nha Trang liep. Hele dagen vol met alleen maar dingen waar ik vrolijk van word: leef nog altijd op met reiswolkje en val er nog altijd niet vanaf <3

Noooou lieve mensen ik kan met trots zeggen dat ik dit verhaal schrijf met mijn PADI eindelijk op zak!! Na 4 intensieve dagen incl 4 uur theorie en 9 duiken verder, zijn Max en ik beide geslaagd en kunnen vanaf nu duiken zoveel we willen!! Whaaaa zo happy.. Eindelijk nadat het al jaartjes op de planning stond (in Eindhoven met daddy ooit begonnen maar nooit doorgetrokken naar een cursus) is hij in the pocket! En dát met nog duikparadijzen zoals Bali en Australië (great barrier reef!! Mooier kan bijna niet) in het verschiet. Los van het feit dat Nha Trang de goedkoopste plek was om de PADI te halen, kon de planning dus niet beter! Er gaan deze reis nog heel wat duikjes komen. Gehuurde go pro mee en gaan met die banaan!

Direct na aankomst in Nha Trang zijn we gaan rondshoppen. Alle duikscholen die onze voorkeur hadden zijn we afgegaan en hadden al snel besloten om onze cursus te boeken bij "Rainbow divers". Simpelweg omdat zij niet 6 maar 9 duiken aanboden voor dezelfde prijs. Wel véél intensiever maar die uitdaging ben ik aangegaan! Daarnaast kwamen we er achter dat er een Nederlandse instructeur (ook nog eens heel aardig.. Beetje snowboarden/flowboard type dus dat klikt wel met mij :p) rondliep, wat ik best graag wilde. Mijn Engels is prima maar bij duiken gebruik je veel (technische) termen die je normaal weinig gebruikt dus Nederlandse uitleg vind ik dan wel zo prettig. Ik was dus eigenlijk vanaf dat moment sowieso om, los van de extra duiken ;)
Voor je PADI komt ook nog een stuk theorie kijken. Nu kon je iedere dag een paar uurtjes studeren en daarna examens maken, maar wij besloten anders. We wilden in 1x die hele zooi in ons hoofd knallen en examens doen zodat we de rest van de dagen volledig konden focussen op praktijklessen. Dus daar gingen we dan hoor: Twee nerds bij elkaar.. Voor de tv.. 4 uur lang.. theorie aanhoren.. en tegelijkertijd vragen invullen. Was een taaie sessie maar verder prima te doen. Moesten wel lachen: ben je op vakantie, net afgestudeerd, ga je alsnóg in een lokaal zitten een paar uur lang om te studeren.. Moet niet gekker worden haha. Maar dit x voor een extra leuk doel dus dat maakt het leren minder erg. Al met al allebei geslaagd voor theorie op dag 1 en konden de komende dagen lekker focussen op de praktijk.

De eerste paar duiken waren in het zwembad. In het bad hebben we alle basics geleerd van simpele ademhalingsoefeningen, balans tot aan noodsituaties om je buddy en jezelf te kunnen helpen. Ready for the real thing! Want de volgende dag gingen we vroeg met de boot de zee op om dan eindelijk eens het échte duiken te ervaren.
Ik was vooraf goed zenuwachtig als een kleine kleuter die moest afzwemmen voor z'n zwemdiploma A (grote bakkus maar ondertussen zachtgekookt eitje je kent het wel haha :p). Ging natuurlijk helemaal nergens over.. Maar had toch op de bodem even een paniekmomentje waarbij ik m'n angst moest overwinnen niet als een pussy weer omhoog naar de oppervlakte te vluchten haha (jaaa m'n koppie gek maken en problemen zien ben ik nogal goed in). Dat stomme geleuter in m'n hoofd begon overigens al bij het van de boot afspringen met m'n duikpak aan; like wtf hoe dan?! Zink ik dan niet meteen en kom ik echt meteen weer boven drijven etc etc. Antwoorden die je allang weet, maar ff doen is dan toch wat anders haha! Maar goed.. Eenmaal rustig benee ging alles vanzelf prima en heb ik zó erg genoten! Weer drukte om niks zoals gewoonlijk (controle freak trekje denk ik). De eerste duik in zee was dus wat onwennig.. Maar er stond er nog eentje op de planning die dag. Die ging al stukken vertrouwder waardoor het nog meer genieten was daar op de bodem. Beide duiksessies werden op de bodem gestart met dezelfde oefeningen zoals in het zwembad, gevolgd door lekker een stukje rond te trappelen en je ogen uit te kijken. Dacht echt bij mezelf tijdens het duiken "wauw Ier daar zwem je dan op de bodem tussen al dat mooie koraal en schitterende vissen zoals je altijd wilde". Heerlijk gewoon die rust, mooie kleuren en uitzicht op je ogen bij uit te kijken. Hoe langer je kijkt hoe meer je tevoorschijn ziet komen tussen al het moois uit de gekste hoekjes. Kortom het wat genieten 2.0!!

De derde dag was helemaal fantastisch! Opnieuw vroeg met de boot de zee op en ditmaal totaal geen angstmomenten gehad. Alles voelde vertrouwd, lekker grappen onder water, en na de laatste oefeningen uiteindelijk nóg meer je ogen uitkijken in het onderwaterparadijs! Onze instructeur was zo lief om zijn eigen camera mee te nemen met onze laatste duik (hoefde wij geen go pro te huren) om wat foto's te maken. Uiteindelijk aan het einde die middag apentrots m'n PADI in ontvangst genomen en de foto's bekeken.
Verder had onze instructeur vanwege veel privé/familie bezoekjes aan Bali heel wat tips voor ons. Dus zijn we achteraf eventjes ervoor gaan zitten en hebben zijn duikfoto's daar bekeken en wat adviezen ingewonnen voor onze duikplannen in Bali. Super fijn steeds mensen onderweg te ontmoeten die tips en mooie verhalen hebben over bestemmingen waar wij nog heen gaan. De duikplannen voor Bali liggen dan ook al klaar!!

Nha Trang zelf was beetje apart. De stranden zijn schitterend en een paradijsje maar verder... Het lijkt net klein Rusland. Het stikt hier van de Russen, ander volk zie of hoor je nauwelijks. Het is zelfs zo erg dat de Vietnamezen Russisch spreken en alles.. maar dan ook alles.. staat vertaald in het Russisch. Erg apart. Onze duikinstructeur zei dat Nha Trang heel erg populair is omdat vanaf Moskou spotgoedkope vluchten vertrekken ($80). Is dus goed te merken! Maar heel erg vond ik het niet aangezien ik veel onder water of op het strand te vinden was. En voor lekker eten hadden we tussen alle westerse/Russische bars gewoon een kleine gezellige toko gevonden waar we opnieuw voor 2,- heerlijk Vietnamees konden eten. Love the food here!

Na ons chille midweekje Nha Trang zijn we doorgegaan naar Ho chi minh city. De stad op zich was niet echt boeiend. Maar we hebben in die 2 dagen dan ook slechts een paar districten (van de 15) gezien. De tweede dag hebben we een dagtour gedaan richting de Cao Dai tempel en de Cu Chi tunnels, en zagen we dus pas hoe groot deze stad daadwerkelijk is?! Ook niet zo gek voor een stad met meer dan 13 miljoen mensen.

De dagtour was erg leuk! De Cao Dai tempel was een busrit van een paar uur maar die was het zeker waard. Deze tempel is weer een iets totaal anders dan al die andere tientallen die inmiddels wel m'n neus uitkomen. Caodaisme is een relatief nieuw geloof dat zijn oorsprong vind in Vietnam zelf. Het is een poging om de ideale religie te creëren van de Noord- en Zuid-Vietnamese religies en daardoor een mengelmoes van Boeddhisme, Islam, Taoïsme, Vietnamees spiritualisme en Christendom. Erg apart om een x te hebben gezien. Vooral de kleurrijke vrolijke verschijningen.
Vervolgens gingen we naar de Cu Chi tunnels. Ook dit was het lange rijden zeker waard! Heel boeiend om dat grote ondergrondse netwerk aan tunnels van die malle Vietnamezen van dichtbij te bewonderen. Én opnieuw m'n claustrofobie dik overwonnen want ben mooi die tunnels in geweest (eerste beste mogelijkheid eruit gevlucht maar toch hahaha wilde het toch van dichtbij voelen..). Schijnbaar moest dit zo zijn; zo heb je nooit confronterende momenten met claustrofobie en zo heb je ze de hele week door!

Onze drie weken Vietnam zijn echt voorbij gevlogen! Morgen en overmorgen rest ons alleen nog een hele mooie trip over de Mekong Delta, die ons uiteindelijk leidt naar Cambodja. Om precies te zijn eindigt onze boottrip over de delta in Phnom Penh, van waaruit we dwars door Cambodja reizen. Cambodja verblijven we slechts een ruime week als doorreisland richting Laos. Desalniettemin gaan we daar waarschijnlijk een van de mooiste plekken ter wereld zien: Angkor Wat!! Het tempelcomplex staat op heel wat grote lijstjes qua droomplekken, wereldwonderen, mooiste zonsondergangen etc. Dus ik ben benieuwd!

Volgende verslag zal dus volledig in het teken staan van Cambodja.. Wordt vervolgd..

XXX

1. John:
    2 november 2014
    Het houdt maar niet op he , geweldig meid xx