Week 11: Chilling in Laos

15 november 2014 - Si Phan Don (4000 Islands), Laos

Hello peeps!

Hier alweer mijn eerste verslag vanuit het prachtige Laos. De maandag hebben we nog gezellig met z'n viertjes doorgebracht zoals we eigenlijk alle dagen hebben gedaan in Siem Reap. Lekker door de stad geslenterd (we wilde na al die dagen de stad wel eens écht zien ipv alleen het nachtleven en de enkele straten om ons heen), geluncht en uiteindelijk het einde van de avond afscheid genomen. Zij zetten hun reis voort door Cambodja en wij hebben afgelopen dinsdag het land van de stoffige wegen, corruptie en uitbuiting 2.0 verlaten en ingeruild voor het prachtige relaxe Laos! Maar niet getreurd.. want we meeten Nikie (studiegenoot) in Bali gewoon weer! Daar kruisen onze wegen namelijk opnieuw dus staan de volgende parties en gezamenlijke sightseeings op de planning!
Heel apart eigenlijk als ik nadenk over ons backpackwereldje waarin we deze maanden leven. Het voelt net alsof de wereld heel klein is?! (Wat soms ook zo is als je notabene vrienden/studiegenoten op 200m van je hostel hebt zitten ik fucking Cambodja?! maar goed..). Uitspraken zoals "oooh ga je daar nog heen? Leuk! Daar kom ik net vandaan, Australië/Indonesië/nieuw Zeeland" of "oooh ben je dan ook in Bali/Australië/nieuw Zeeland etc? Dan meeten we daar toch gewoon weer even" zijn geen uitzondering. Wij praten over die landen alsof het verdomme steden zijn die "ff naast de deur" liggen. Best bizar.. hoe snel je je aanpast aan bepaalde afstanden afleggen en hoe klein de wereld soms lijkt in dit backpackwereldje.. Soms ga ik voorbij aan het feit wat voor moois we nu daadwerkelijk meemaken, hoe raar dat misschien ook klinkt. Dat gaat denk ik thuis pas écht doordringen omdat we hier omringt zijn met alleen maar mensen die net als ons veel en ver reizen en soms zelfs al bijna heel de wereld hebben gezien en enkele jaren onderweg zijn (heerlijk om die mensen een avondje te spreken en alles aan te horen onder het genot van een biertje).
Ontzettend leuk om ervaringen onderling uit te wisselen en in een later stadium wéér te meeten in totaal andere landen! I love my backpack life here!!! Heel veel nationaliteiten komen dicht bij elkaar en het voelt soms net als een leuke groep die heel dicht bij elkaar leeft terwijl je in feite soms duizenden kilometers van elkaar af woont..

Afijn.. Back to our travel: Om van Siem Reap richting Laos te komen moesten we met de bus een nogal "beruchte skam reis" naar het noorden maken. Voorafgaand aan onze trip hadden we heel wat horror verhalen gelezen en gehoord. Als we hun moesten geloven stond ons een ontzettend lange reis van 14 uur te wachten vol skams (oplichting), slechte wegen, moeilijkheden, onduidelijkheden etc. We besloten daarom om in ieder geval een goede wat duurdere mini van te boeken die ons in 8 uur naar Laos zou brengen. Deze busjes rijden namelijk over de 350km lange pas aangelegde weg, rijden direct naar de grens en zijn wat comfortabeler. Dit bleek uiteindelijk de juiste keuze te zijn (jaaa we gaan het wel doorkrijgen hoe de juiste beslissingen te maken. Hebben steeds minder gekkigheden). De bus zat niet overvol zoals de bij de rest, we waren van luxe stoelen voorzien en wisten precies waar we aan toe waren. Desalniettemin gaan onze hostelhops nog altijd niet zo soepel als zou moeten soms., dus ook deze niet haha. Zo liet de tweede Mini van lang op zich wachten waar we in over moesten stappen na onze lunch, en hadden we het tweede deel van onze reis nogal wat "hobbels" op onze weg. Letterlijk én figuurlijk. Waardoor onze reis stukken langer duurde. En als klap op de vuurpijl bleek de tweede Mini van niet zo betrouwbaar als die eruit zag en hield de versnellingsbak het voor gezien op 5 km voor de grens met Laos?! Stonden we daar.. In de snikhete zon.. In de middle of nowhere haha. Godzijdank kreeg de chiaffeur hem deels gerepareerd, maar helemaal werkend was hij niet meer! Conclusie: na 10 uur bereikten we de grens met weer heel wat avontuurtjes en een mooie rit rijker. Aan de grens nog lekker opgelicht zoals we van tevoren wisten (kleine skams zoals $2 vragen voor een simpel stempeltje in je paspoort enzo pff) en hóp de grens over: op naar het mooie Laos!

Eenmaal in Laos was alles gelukkig zó anders. Het land is prachtig vanaf minuut één en voelde mij er snel thuis. Ipv het stoffige en droge Cambodja is alles hier super mooi groen en er heerst een relax sfeertje. Onze eerste bestemming in Laos waren de 4000 Islands in Zuid Laos.  Het is een gebied waar de Mekong zich opsplitst in tal van kleine riviertjes die verderop weer samen komen. Zo zijn hier 4000 eilandjes onstaan (op sommige staan slechts 3 struiken) wat een ontzettend leuk mangrove idee geeft. Wij verbleven op een van de wat grotere eilanden, Don Det.

De aankomst de eerste avond was al adembenemend! Om op Don Det te komen moesten we de Ferry nemen. We kwamen er al snel achter dat de "Ferry" slechts een halfbakken houten longboat was waar de slangen aan de achterkant het water in glipten haha. Maar deze boot bracht ons dus precies rond zonsondergang naar de overkant! De timing kon dus niet beter en het resultaat was een schitterende rood/geel/oranje avondgloed die ons vergezelde naar de overkant van ons eiland. Bij aankomst was het al donker en werd ons verblijf nog mooier! We liepen namelijk onder een gigantisch mooie volle sterrenhemel richting onze bungalow! Kortom: we zaten hier in een klein paradijsje vol schitterende natuur in alle rust en mooie sunrise/sunset iedere dag. De ideale plek om bij de komen van een nogal bewogen weekje in Cambodja. Als ik ergens blij en rustig van word is het wel een paar dagen chillen in m'n hangmat op m'n veranda.. Kijkend over de rivier vol mooie eilandjes.. een sunset in de avond.. luisterend naar de krekels.. kijkend naar een super volle sterrenhemel: heerlijk!! Was wel ff nodig want m'n portomonnee avontuurtje in Cambodja had er wel even ingehakt. Laos laat me dat gelukkig snel vergeten en trakteert mij weer op de mooie dingen waarvoor ik ben gaan reizen <3

Tijdens ons verblijf op Don Det hebben we naast de chille daagjes in de hangmat ook nog wat dingen ondernomen. Zo hebben we een dagje een fiets gehuurd. Vroeg in de ochtend de fiets gepakt om de hitte voor te zijn, wat natuurlijk totaal zinloos was want ik drijf na 10 min. al van die fiets af. Maar goed.. Op de fiets hebben we ons eiland Don Det en het grotere eiland Don Khon verkend. Vooral op Don Khon was meer te beleven. We hebben mooie watervallen bekeken en hebben het einde van de dag een boot gehuurd om dolfijnen te spotten. En dat is nog gelukt ook?!! Best bijzonder want dit type dolfijnen is nogal zeldzaam en leven er nog enkele tientallen van in dit gebied. Het geluk was dus aan onze zijde! Althans... Dat dachten we tot aan dat moment. Op de terugweg met de boot richting onze fietsen barstte het weer los! En als het hier regent zijn het geen kleine buitjes kan ik je vertellen maar heb je eerder het gevoel alsof ze binnen 2 min. hele emmers water over je koppie gooien! En wij moesten dus nog een klein uur op onze fiets terug?! Uiteindelijk besloten we om er toch doorheen te fietsen en wachten geen zin had. De kans dat de wegen onbegaanbaar werden door modder en spekgladde stenen was groot (was mijn logica), en dat wilde ik voor zijn. Dusss kleding uitgedaan, alles weggestopt in onze waterbestendige vakjes en gaan met die banaan. Noooou lieve mensjes jullie hadden je kapot gelachen als jullie mij hadden gezien. Je had me niet meer terug herkend aangezien ik met plezier door die modder reed, geen moment gevloekt heb en alleen maar dacht "hop hop oleee gaan met die banaan!" Daaraan merk ik zelf toch wel hoe ik verander. Drie x raden hoe mijn hoofd thuis had gestaan als ik als een verzopen kat aan kwam rijden haha. Anyway.. Het was een leuk dagje! De laatste dag op Don Det heb ik lekker chill aan de waterkant doorgebracht en Max is nog gaan vissen met een local. De dagen op Don Det waren in ieder geval een goede opwarmer voor de resterende dagen in Laos, waarin we waarschijnlijk nog tal van mooie natuur gaan zien!

Op dit moment van schrijven zitten we in de bus richting Paksé. Vanuit Paksé huren we voor enkele dagen een motor waarmee we het 'Bolaven plateau' gaan verkennen. Dit is een van de mooiste natuurplekken waar Laos om bekend staat. Het schijnt er te stikken van de mooie watervallen, koffieplantages, riviertjes etc. Dat willen we uiteraard niet missen dus gaan we komende dagen met een gehuurde motor de jungle in om al het moois te bekijken! Wordt dus vervolgd...

XXX