Week 5: rustig weekje chengdu + Yangtze river cruise

6 oktober 2014 - Yichang, China

Hello friends & family,

Hier weer even een update van onze dagen in Chengdu waarin we voor het eerst eens in de 'lay back stand' geleefd hebben. We zijn weer lekker opgeladen na een aantal daagjes uitslapen, minder inspanning, planning, avontuur etc. Alhoewel minder avontuur/spectakel natuurlijk relatief is, want nieuwe dingen zien en meemaken doen we toch wel iedere dag. Of we dag nu willen of niet.. Zo hadden we de eerste dag deze week een ATM probleempje. Moesten allebei pinnen om onze cruise en verblijf voor deze week te betalen maar nergens werden onze creditcards geaccepteerd. Eindstand: meteen heel de stad gezien op zoek naar een goede bank. Zo komen wij op de een of andere manier iedere dag wel aan onze wandelkilometers door zulk soort ongeplande acties. En zelfs pinnen is een avontuur want mijn pinpas werd voor de 2e x ingeslikt (al eerder gebeurd vorige week). Dus ik bedoel maar: avontuur hebben we toch wel. Zelfs op doodgewone dagen. Geen één dag loopt normaal zoals we plannen.

Omdat we deze week toch een paar daagjes geen planning hadden, hadden we mooi de gelegenheid om eens mee te gaan op gratis activiteiten die ons hosteltje aanbood. Zo zijn we de eerste avond meegegaan op een gratis tourwandeling door de stad met een gids. Of nouja gids... Ze gebruikte mijn stadsmap van chengdu de hele avond die ik (gelukkig voor haar) in m'n tas had zitten. De route wist ze namelijk niet en ze nam zelf foto's van gebouwen waarvan ze het bestaan niet wist haha! Maar het ging natuurlijk om de gezelligheid en nieuwe mensen leren kennen. Dat is goed gelukt. Leuke groep met Canadezen, Chinezen, en Britten. De avond was onwijs gezellig. Veel ervaringen uitgewisseld over onze thuislanden en reizen door China (gelukkig blijken we niet de enige te zijn die ons kapot verbazen), veel gelachen en delen van de stad gezien waar we anders niet snel kwamen (ook al ging dat onbewust bij de gids haha). De avond werd afgesloten in de barstreet, waar we met de groep zijn blijven hangen, biertjes hebben gedaan en een nieuw typisch Chinees spel hebben geleerd. Dit zijn toch wel de avondjes waar je het voor doet, erg leuk!!

De volgende avond hebben we afgewisseld met een typisch Chinees eetavondje. We gingen namelijk 'Hotpot' uitproberen. Hotspot komt eigenlijk neer op Chinese fondue. Nooou we zijn weer een paar nieuwe ervaringen rijker. Hotpot kent van origine 5 types, waarbij de traditionele hier in de provincie Sichuan het meest spicey is. Nu zei onze gids dat ze speciaal voor de softies zoals ons ook twee halve fonduebakken hadden waarvan eentje spicey en eentje mild. Dus voor vertrek richting restaurant hadden we een Chinees briefje laten schrijven dat we twee fonduebakken wilden om in te fonduen. De aftrap was alweer apart toen ik ineens een dode vis in ons milde fondue water zag drijven als aperitief (denken we?!), die we er na een tijdje maar uitgevist hebben. Uit de koelkasten kon je allerlei vlees en groentes in een schaal zelf pakken en uitproberen. Nu was de grap natuurlijk dat we bij helemaal niks wisten wat we nou precies pakten?! Erg risky omdat ze in dit land de duvel en z'n mallemoer eten (Lees rat, kat,hond,kikker karper en ingewanden van allerlei dieren etc)! En als je het navraagt bij personeel zeggen ze "chicken". Dat is namelijk het enige woord wat ze kennen, en waarvan ze weten dat Europeanen het als "veilig voedsel" beschouwen. De grap is alleen: ze weten niet te benoemen wélk deel van de kip het is! Afijn aan sommige stukken kan je het uiteraard zien of gokken. Om een verhaal kort te houden: we hebben naast de standaard beef en kip vanalles maar eens uitgeprobeerd. Kippenklauwen (dit rare unieke vieze moment maar op video gezet voor jullie --> zie video's), huid, niertjes, pezen, je kan het zo gek niet benoemen (zie de foto's). Achteraf gezien ook maar wijs misschien dat we niet van alles wisten wat we aten haha. Mooi was wel dat we zowaar leuk contact hadden met wat Chinezen die onze uitprobeersels natuurlijk wel waardeerden. Als waardering kwamen Chinezen naar ons toe om samen een biertje te atten. Daar zeiden wij uiteraard geen nee tegen! Al met al dus opnieuw een culinair Chinees avondje rijker.

De woensdag hebben we lekker rustig in ons hosteltje vertoeft en hebben we opnieuw een gratis (fiets)tourtje meegepakt die werd georganiseerd vanuit ons hosteltje zelf. De stadstour op de maandag was tenslotte ook een gezellig succes. Je merkt al goed dat we gewend zijn aan alle chaotische verkeerspraktijken hier. Dat begint al bij de start waarbij je je fiets letterlijk in het verkeer moet knallen. Nou weet iedereen hoe Dingenouts rijdt, dus ik heb daar niet zo'n moeite mee. Of dat nou met de fiets, te voet of met de auto is: ervoor gooien lukt me prima en hier moet je wel (hier komt mijn rijstel nog meer tot zijn recht haha). Verder lekker irritant mee toeteren, mensjes net niet voor de sokken rijden, door rood (betekent ook groen) rijden, kruisingen dwars oversteken in alle hectiek: heerlijk!

Inmiddels was ook de nationale vakantieweek van China begonnen waarbij praktisch alle Chinezen tegelijk vakantie hebben. Op straat is dit duidelijk te merken. Waar China normaal al groots en vol lijkt in de steden, zijn alle straten nu helemáál goed gevuld. Alle treinreizen en vliegtickets zijn praktisch uitverkocht. Bijna niks is meer verkrijgbaar behalve de duurste tickets. Verder is de vakantieperiode goed te merken aan de prijzen. Mr Sims had al gezegd dat sommige prijzen deze week verdrievoudigd worden, zoals attracties, entreeprijzen, trein/vliegtickets etc. Daar is helaas niks aan gelogen. Om die reden vliegen we 2 dagen later pas door naar Hongkong. Dus helaas geen 5 dagen in Hongkong voor ons, maar slechts tweeënhalve dag. Simpelweg omdat we anders het dubbele voor ons vliegticket moesten betalen en we dit belachelijk vonden.

Maar voordat we richting Hongkong vliegen hadden we eerst nog een 4 daagse river cruise op de planning staan over de Yangtze (grootste en langste rivier van China). Dat klinkt super de luxe en chill natuurlijk maar ook dat liep allemaal anders dan verwacht haha! De heenreis was (hoe kan het ook anders bij ons) alweer een verhaal apart. We zouden vanuit Chengdu naar het treinstation gebracht worden en de trein naar Chongqing nemen om daar vervolgens door iemand te worden opgepikt die ons richting stad/haven zou brengen. Je raad het misschien al: we lopen het treinstation uit in Chongqing en geen chauffeur te bekennen natuurlijk. Heel dat station afgelopen (met meerdere exits en ophaalmogelijkheden om het makkelijk te maken pff), maar nog altijd geen chauffeur te bekennen. Uiteindelijk maar weer richting onze grote vriend 'tourism service center' gewandeld en daar naar het nummer laten bellen van de chauffeur. Die hadden we dan weer wel meegekregen gelukkig. Eindstand: na anderhalf uur wachten kwam mevrouw daar aankakken. Geen excuus niks natuurlijk. Sterker nog: mevrouw gaat aan de balie doodleuk een gesprek houden met wat Chinezen, totaal geen haast! Afijn eenmaal in het busje hield de verbazing niet op. Na enkele minuten rijden zegt onze hostes iets en stapt uit de auto?! Geen idee natuurlijk wat ze zei, maar de chauffeur en wij bleven zitten. De chauffeur wordt gebeld en geeft ineens die telefoon aan max?! Krijgt hij vervolgens de Amerikaanse schoonvader van de chauffeur aan de lijn die vragen afvuurt uit interesse.. Hij kon ons in ieder geval wel bevestigen via de chauffeur dat we richting boot gingen, wat op zich een geruststelling was. Wat een klein beetje bevestigende communicatie wel niet kan doen soms... Eenmaal bij de haven aangekomen dachten wij mooi onze bagage te kunnen droppen op de boot, zoals was beloofd. Dan konden we immers de rest van de middag en begin avond wat rond slenteren in Chongqing voor vertrek. Nou niet dus... dus dat werd 5 uur overbruggen incl ons big fat backpack pakket met 30 graden. Tot slot moesten we inchecken bij Dock 9.. Zou heel simpel moeten zijn toch? Alleen niet als er borden hangen met 4,5,6,7,8 en 10,11,12?! Is vast gedaan om ons nog verder te testen in het Chinees.

We werden deze 4 dagen cruise sowieso flink getest want voor het eerst op onze reis sprak er letterlijk niemand ook maar één woord Engels. We zijn dus vele momenten aan de goden overgelaten! We hebben dus met handen en voeten de weg gevonden, tijdschema's uitgevogeld, ingecheckt etc. Je zou toch denken dat als je iedere week met toeristen te maken hebt, je op z'n minst een translation app op je telefoon gooit. Maar zo ver zijn ze hier nog niet. Gelukkig waren wij wel zo wijs.. Chinezen zijn verre van behulpzaam. Ze gooien het liefst de deur voor je neus dicht en maken wegwerp gebaren dat je kan moven. Nu was dat geen nieuws meer voor ons. Maar als de hele dag alles al tegen zit, je geduld opraakt en mensen boos worden omdat we wat proberen te vragen.. ?!?! Dan krijg je van ons beide de volle laag.. Een grotere mismatch tussen ons en dit volk is onmogelijk! Om dat nog maar eens haarfijn te bevestigen kregen we op onze cruise gezelschap van een Chinees koppel op onze vierpersoonskamer. Erg gezellig... (Vul zelf mijn hoofd/blik maar in bij het gesmak, geroggel, getokkel, deur na 8 hints nog steeds open laten staan als een hardleerse muts, geen rekening houden met slapende kamergenoten etc etc).

De boot op zich hebben we ons ook weer dood om gelachen. We zeiden bij aankomst meteen tegen elkaar: "we kunnen nu na 23 dgn China toch officieel wel zeggen dat niets is wat het lijkt hier en dat alles flink tegenvalt" xD We hebben gevaren met een boot waarvan onze lieve ouders vast hadden geadviseerd om "dat toch maar niet te doen". Om het kort samen te vatten: het was een nog net niet zinkend wrak met alleen maar locals en wij! Oprecht ook de oudste boot die er lag van de 10 op een rij. Maar goed wij wilden een cheap cruise reisje dus wat kan je dan verwachten?! Zeker in China.. Niet zeuren Dingenouts dacht ik. Jaaa mensen de knop is goed om hoor bij dit luxe eendje!! Jullie herkennen me niet terug als jullie mij op film zien hier haha. De eerst rat aan boord werd al na 2 min rondlopen op de boot, gespot. En mijn grote vriend de kakkerlak heeft lang op zich laten wachten deze reis, maar ook die is na iets meer dan een maand reizen gespot. Maar Hey... Dit contrast wilde ik hebben vooraf aan m'n vertrek zien. Nu kreeg ik het eindelijk maximaal.. Dan ook niet zeuren toch? Dag 1 van de cruise kon dus al niet meer stuk...

De river cruise op zich was hartstikke leuk en vooral heel mooi. We hebben tijdens de cruise onze ogen uitgekeken. Was het niet vanwege de mooie (soms schandalig vervuilde) natuur, dan was het wel binnen om ons te vergapen aan de Chinezen zelf. Over vergapen gesproken: we zijn op de boot weer een levende kermisattractie. Iedereen gaapt je aan. Het was zelfs zo erg dat wanneer onze lieve kamergenoten de deur weer eens niet achter hun reet dicht trokken, er spontaan 3 mensen in je deuropening stonden om je eventjes te aanschouwen (incl onze nieuwsgierige overburen die uit hun bed hingen en de gang over keken haha). Net zolang totdat je zelf pal die deur voor hun neus dicht gooit! Bizar... De river cruise zelf was erg mooi. Veel mooie stekjes gezien. Op de vrijdagavond zijn we vertrokken en zouden de volgende ochtend om 6:50 al aanmeren bij ons eerste stadje wat we konden bezoeken. Die hebben we maar lekker overgeslagen zo vroeg. We hadden de cruise zo getimed dat het lekker weer zou zijn, zodat we eindelijk een beetje bruin kleurtje konden pakken. Dit kwam helaas de eerste volle dag op de boot niet uit. Dag 2 hebben we dan ook lekker een beetje binnen gechilld en onszelf nuttig gemaakt. Dag 3 was veel leuker! Om te beginnen was het strakblauw dus Iris de zonverslaafde was eindelijk als een baby zo blij en kon lekker boven op het dek in de zon chillen tot aan onze eerste bestemming. De cruise draait eigenlijk om de "three big Gorges". Dit zijn drie mooie natuurplekken met super mooie gesteenten. Je vaart van de ene gorge naar de andere gorges met wat kleine extra tussenstops bij tempels/stadjes. Op dag 3 stonden er twee "big Gorges" op de planning en de "three little gorges". De kleine gorges waren nog veel mooier om te zien dan de grote. Om de three little gorges te bereiken zijn we overgestapt op een kleinere boot om die te bereiken. En om de uiterste puntjes te bereiken zijn we zelfs wéér overgestapt onderweg in kleine Chinese bootjes. Opnieuw super leuke ervaring erbij! De planning liep alleen flink uit waardoor we praktisch terug kwamen met schemer terwijl de tweede "big gorge" nog op de planning stond, wat ook meteen de grootste was (40km lang)?! Deze twee gorge hebben we dus helaas slecht tot niet kunnen zien omdat het al donker werd. Beetje jammer...

Dag 4 liep weer eens niet volgens plan. Dat begon al in de nacht. Een van mijn grootste nachtmerries die ik vooraf had bij vertrek, werd waarheid. Lig je bijna te slapen, voel je ineens een fucking KAKKERLAK over je gezicht heen dansen!?! Het verhaal wordt dus nog mooier. Want mijn tas naast m'n bed stond open?! Ik doe aaaaltijd m'n tas dicht, zeker 's nachts. Dit was dus zo'n uitzondering die meteen werd afgestraft.. Ik Max wakker gemaakt natuurlijk, en terwijl hij bij schijnt met z'n zaklamp zie ik dat grote enge beest m'n tas inlopen?! Wij heel die tas overhoop gehaald; geen kakkerlak want die liep inmiddels achter mijn bedrand door waar we niet konden. Eindstand: geen gevangen kakkerlak die dus vrij rondliep die nacht. Iris niet geslapen natuurlijk hahaha. Maakte mezelf helemaal gek en dacht dat beest de hele tijd te voelen. Een fijne nacht is anders... Pfffft De nacht was blijkbaar een voorbode voor overdag want dag 4 verliep al even slecht. We keken er ontzettend naar uit omdat het net als dag 3 (die dus goed was bevallen na 2 mindere eerste dagen) een volle planning had vol mooie routes en bezichtigingen. We zouden vroeg opstaan, met Chinese drakenboten (een van mijn favorieten onderdelen!) naar een mooie afgelegen plek varen, vervolgens een excursie, de laatste derde big gorge aanschouwen en tot slot zou de dag afgesloten worden met de "three gorges dam" waarna we werden afgezet in Yichang. Nou hier kwam bijna niks van uit?! We werden verbazingwekkend genoeg om 7 uur de boot afgetrapt inclusief onze bagage en de bus in gehopt richting de dam. Alle andere bovenstaande planning is gewoon geskipt?!

Al met al dus een bewogen 4 daagse cruise gehad waarvan alleen dag 3 (zie de leuke foto's :)) geweldig was. Heenreis was flut, van de drie gorges (waar het om draait notabene?!) uiteindelijk maar één kunnen zien en er waren meer uitstapjes beloofd dan daadwerkelijk gebeurde. Niet bepaald de cruise waar we op hoopten.. Inmiddels verblijven we in een hostel in Yichang. Na de cruise ervaring leer je de hosteltjes vanzelf extra te koesteren haha! Leek wel een walhalla: schone lakens, geen beesten, apart toilet/douche (op de boot stond je te douchen boven je poephol/wc xD), privacy etc. Heerlijk! Hier houden wij het de komende dagen wel weer uit. De zon schijnt lekker dus deze bimbo gaat eindelijk een kleurtje pakken! De twee weken met natuur en rust zijn inmiddels alweer bijna voorbij. Nog twee chille daagjes hier in Yichang en dan is het tijd voor onze laatste en meteen grootste stad die we bezoeken in China: Hongkong here we come! Eens kijken of de politieke chaos daar alweer een beetje getemperd is!

To be continued next week...

Ps: voor degene die nu week 5 lezen en week 3&4 missen --> die staan ook op m'n blog incl heel wat foto's, maar werden vanwege censuur (you gotta loveee China ahumm) niet via Facebook gedeeld. Heb inmiddels oplossing gevonden vandaar weer de seintjes via fb bij een nieuw weekverslag. Foto's van deze week volgen later! Dikke kussss vanuit Chinatown

1. Hans Leermaker:
    6 oktober 2014
    weer een mooi verhaal en die je vriende (kakkerlakken)de groete HahHA
  2. John:
    6 oktober 2014
    Op naar de rebellen in Hong Kong hahahaha
  3. Marjan:
    7 oktober 2014
    mooie blog. Ik begrijp dat ik t andersom moet zeggen: ipv : niet in wankel bootje: wel in wankel bootje. Ik probeer t een keer: wel de demonstraties in Hong Kong opzoeken
  4. Jacqueline Vossen:
    12 oktober 2014